Diversen

Deel deze pagina

Chronologie van de bromfietswetgeving in Nederland

27-11-2012

1920 - De jaren twintig, eerste experimenten met fietsen met hulpmotor.

1948 - Eerste bromfietsen op de markt.

1956 - Invoering van maximumsnelheid van 40 km/h.[1]

1957 - Invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen.

1957 - Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken.

1958 - Verbod op buddyseatachtige constructies: een bromfiets is een fiets met motor, geen motorfiets  met lichte motor en een buddyseat belemmert fietsen.

1959 - Einde van verbod op buddyseat.

1965 - Invoering van verplichte WA-verzekering.

1966 - Introductie van het verzekeringsplaatje.

1974 - Introductie van de snorfiets met kleine wielen (Westerterp-wieltjes) en oranje plaat.

1975 - Invoering van helmplicht.

1976 - Afschaffing van verplichte kleine wielen voor snorfietsen.

1985 - Afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter, in Nederland mogelijk is.

1995 - Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit alstegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is.

1996 - Invoering van bromfietscertificaat: iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moet voortaan een theorie-examen afleggen om een bromfietscertificaat te krijgen.

1999 - Per 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven.

2005 - Invoering van Nederlands kenteken voor bromfietsen. Dit bromfietskenteken begon met de cijfer-/lettercombinatie 01-DBB-1. Met ingang van 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006 moesten alle bromfietsen eerst geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf. Waarna de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken  te laten maken, opstuurde. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten werd onderscheid gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland.  Voor bromfietsen werd de kentekenplaat geel met zwarte letters. Voor snorfietsen werd de kentekenplaat blauw met witte letters. Hiermee verviel de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes, om onderscheid te maken tussen, bromfietsen en snorfietsen.

2006 - Invoering van bromfietsrijbewijs AM.

2008 - Per 1 april 2008 is de maximumsnelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd, van 40 naar 45 km/h.  Tevens is het verplicht gesteld om binnen de bebouwde kom op de rijbaan te rijden, tenzij verkeerstekens anders aangeven.

2010 - Vanaf maart 2010 is niet alleen het halen van theorie-examen vereist, maar ook een praktijkexamen. Hiermee hoopt de overheid het aantal verkeersdoden terug te dringen. Wegens de kosten stuit dit besluit bij velen op weerstand.

Terug