Verhalen

Deel deze pagina

De Berini


De Berini

De Berini is een historisch Nederlands bromfietsmerk, ook bekend van de clip-on motortjes. Het bedrijf werd opgericht in december 1949 te Den Haag. Het idee komt van de solex bromfiets, maar de oprichters wilden dat hun motortje op elke fiets paste. De naam Berini klinkt Italiaans ze dachten dat het beter verkocht. Eigenlijk stamt de naam af van de oprichters, BErnard Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk. De twee begin letters van de voornamen zijn de letters voor Berini.

 

Foto van de oprichters

 

De eerste Berini had een 25,7cc clip-on motortje, ook wel het Berini eitje genoemd

 

In 1950 verhuisde het bedrijf naar Rotterdam: ze hadden toen ongeveer 80 medewerkers en produceerden 180 Berini's per dag.
 

Berini fabriek aan de Sluisdijk in Rotterdam

 

In 1955 verscheen de eerste Berini bromfiets  genaamd de M21. Deze had 1 versnelling.

 

De Berini M21

 

De M22 daarentegen had 2 versnellingen.

 

Berini M22

 

De Berini bromfietsen kwamen ook onder een andere naam op de markt: de Pluvier. In 1958 kwam ook de speedomatic die niet harder ging dan 38 km.
 

De Pluvier

 

De bromfiets was in de periode van de wederopbouw het gemotoriseerde werkpaard van "arbeidersklasse". De vraag naar Berini's was enorm en meer modellen volgden.

 

         

De vraag naar Berini was enorm en meer modellen volgden

 

Jaren later verhuisde de Berini-produktie ze naar Emmen, waar een nieuwe fabriek gebouwd werd. De emmense historie van Berini staat mooi beschreven op de volgende pagina van de Berini Tentoonstelling 2016 in de oude fabriek:

- Berini Tentoonstelling 2016

Toen begonnen de problemen, want na 2 jaar moest het bedrijf sluiten en viel het doek voor Berini evenals óók voor de Pluvier. De inboedel werd opgekocht door het Anker Kolen Maatschappij. Zij gingen motoren maken en Gazelle maakte de frames, waardoor de Berini M48 ontstond.

 

          

Berini M48

 

Vanaf  de jaren 70 hadden de Berini's zowel Anker als Suzuki motoren, deze modellen werden ook gemaakt voor Union, Sparta, Locomotief en Simplex. Later in 1981 kocht Zuid-Koreaanse investeerder het merk Berini, waar ze toen nog 15 jaar Berini bromfietsen maakten, maar hier is niets van bekend.
In 1999 Kwam de merknaam Berini weer in Nederlandse handen, nu rolt er uit een fabriek in China een nieuwe generatie Berini scooters van de band. Deze modellen heten, Bella Milano,  Dolce Vita en misschien volgen er nog wel meer.

Het huidige Berini vindt u op het internet onder:

WWW.BERINI.EU   ... waar de Emmense periode óók wordt vermeld EMMEN            

 

 

          

 

Weer een Italiaanse naam ... waar het vroeger eens mee begon ... !!!

               

 


 

Terug