Verhalen
Flandria
De Flandria
In de jaren 50 is Flandria ontstaan in de Flandria fietsenfabriek en omdat de fietsen met hulpmotor zo populair werden, konden ze niet achterblijven met een gewone fiets.
Ze brachten hun eerste Claes uit rond 1955. Het was een geavanceerde motor die de fiets aandreef. De fiets kwam er dankzij de gebroeders Aimé en Remi Claeys.
In 1956 scheiden hun wegen, Aimé krijgt de fietsenafdeling en de motorenfabriek en behoudt de merknaam Flandria. De bromfietsafdeling gaat naar Remi die van de typenaam Superia zijn handelsmerk zal maken.
Flandria maakte zijn eigen motoren, Supéria zal door sachs motoren (een duitse firma) worden aangedreven. In 1957 komt de vernieuwende Majestic uit. Een brommer wiens styling totaal ongekend was in bromfietsenland. Flandria maakt gedurende een 10-tal jaren een hele lijn aan luxetoestellen met als laatste van de reeks de consul uit 1963.
Flandria kent zijn gloriejaren in de jaren 60 dankzij de super sport, de record, de rally etc etc. De brommers werden steeds sneller en krachtiger tot de wet er een stokje voorstak. Voortaan mochten de brommers maar 40 km/h rijden en was een helm verplicht. Daardoor werden de automaatjes (die bij Flandria spijtig genoeg iets minder goed waren omdat het Flandria-automaatblok niet was gemaakt om 40 km/h te rijden) populair.
Ook de Japanse importbrommers die veel goedkoper waren werden veel populairder.
Het aantal Flandria's daalde gestaag, de verkoop slinkte en dit verplichte Flandria in 1981 de boeken neer te leggen. In de jaren die er op volgen verdwijnen er steeds meer Flandrias's uit het straatbeeld tot ze een rariteit worden. Af en toe zie je nog een Flandria rondrijden tussen al scooter en andere plastieken brommergeweld.
Foto Een van de Flandria logo's (in de tijd)
Terug