Weet alles maar eens...

Deel deze pagina

Interessante bromfiets Weetjes..


 

De belangrijkste functies van motorolie.

 

Er zijn allerlei soorten  dikke en dunne soorten olie,  maar wat doet  motorolie nu precies met je motor.

Het vermijden van contact tussen de bewegende delen,

Smeren van het inwendige van de motor,

Het afvoeren van warmte afkomstig van het verbrandingsproces (Koelen van de motor),

Bescherming tegen corrosievorming,

Het opnemen en afvoeren van verbrandingsresten en slijtagedeeltjes (Schoonhouden van de motor),

Afdichten van keerringen, zuigerveren en klepgeleiders,

Het dempen van het geluid.

 

Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor:

Hoge belasting bij lage toeren, hoge temperaturen,  verminderen van lekkage door keerringen,  klepgeleiders en zuigerveren.

 

Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor:

Hoge belasting bij lage toeren,  hoge temperaturen,  verminderen van lekkage door keerringen  klepgeleiders en zuigerveren.

 

Is het ook schadelijk als er motorolie van een ander merk wordt bijgevuld?

In principe niet,  mits de andere olie hetzelfde kwaliteitsniveau (= gelijke specificaties) en (bij voorkeur dezelfde) viscositeit bezit.

Het is wel raadzaam om hierna te controleren of het olieverbruik niet toeneemt.

 

De verschillende typen motorolie

Een multigrade olie is "opgebouwd" uit twee basisoliën. Deze kunnen mineraal en synthetisch zijn. Een minerale olie bestaat uit twee minerale basisoliën. Een vol synthetische olie bestaat uit twee synthetische basisoliën.

Een half-synthetische (ook semi-synthetisch) olie bestaat uit een minerale basisolie en een synthetische basisolie.

Een (semi)synthetische olie is veel "gladder" dan een minerale olie. Daarom kan in motorfietsen met een natte platenkoppeling een "normale" minerale olie ingezet worden zonder speciale dopes, of een (semi)synthetische olie, maar dan moet het een olie zijn met zogenaamde "friction modifiers".

 

 


 

Bauke Lijklema

 

Op deze site kunt u werkplaatshandboeken van allerlei soorten oldtimer bromfietsen gratis downloaden.
Als u handboeken zoekt van uw bromfiets om te gaan sleutelen is het de moeite waard om hier eens op te kijken.
Om naar de site te gaan klik hier  http://lijklema.com/downloads

 


Duitsland

 

Brommer, scooter & snorfiets

In Duitsland wordt een snorfiets een ‘Mofa’ genoemd en een bromfiets een ‘Moped’ of ‘Kleinkraftrad’.
De minimumleeftijd voor het berijden van een Moped is 16 jaar en van een Mofa 15 jaar.
De maximumsnelheid van een Moped is 45 km/hen van een Mofa 25 km/h.

Aanhangwagen

Aan een bromfiets mag een aanhangwagen worden gekoppeld.

 

Snorfiets

Snorfietsen mogen binnen de bebouwde kom alleen op een fietspad rijden als het ronde blauwe bord ‘Fietspad’ is voorzien van een onderbord met de afbeelding van een snorfiets.
Zij mogen echter ook op de rijbaan rijden.
Buiten de bebouwde kom mag altijd van het fietspad gebruik worden gemaakt. Wanneer de snorfiets met de pedalen wordt voortbewogen, is dit zelfs verplicht.

Bromfietsen

Bromfietsen mogen alleen van de rijbaan gebruikmaken, tenzij anders wordt aangegeven.

Helm

Het dragen van een helm is verplicht, ook op een snorfiets.

Passagiers

Het vervoeren van passagiers is alleen toegestaan als er een handgreep en voetsteunen aanwezig zijn en het verkeer niet wordt belemmerd.
Kinderen die jonger zijn dan 7 jaar mogen alleen in een kinderzitje worden vervoerd.

Verkeersborden

Aanduidingen op verkeersborden voor motoren gelden ook voor bromfietsen.

 

Verlichting

Het is verplicht om ook overdag dimlicht te voeren.

 

 

 


 

 

Welke kleren te dragen.

Een val kan zware schaafwonden veroorzaken die blijvende littekens achterlaten. Beeld je eens in wat er zou gebeuren als je in een T-shirt, minirok of short tegen 40 km/uur over het asfalt glijdt… Leder is ideaal.
Maar een goede jas en een jeans helpen al iets tegen schaaf en brand wonden bij een val.


Handschoenen
Handschoenen kunnen wel degelijk nuttig zijn.
S` winters of als er veel wind is, kan je er bevroren vingers mee vermijden.
Maar ook als je valt, kan je er schaafwonden of open wonden mee voorkomen.
Bij een ongeval met een bromfiets zijn het  immers meestal de handen die verwondingen op lopen.
Logisch als je valt steek je automatisch je handen vooruit.


Schoenen
Men kiest best lederen schoenen, die tot boven de enkels reiken,
want deze beschermen voeten en enkels bij een val.
Absoluut af te raden zijn schoenen uit stof, sandalen of slippers.

 

 


 


Aspen 2 FRT: 

Schone alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren.





 

Aspen 2 FRT is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren.

Aspen 2 FRT verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor uw gezondheid zijn.

 
Links is Aspen

Bovendien blijft de motor ook schoner, dit zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van uw machine.
Aspen 2 FRT kan jarenlang worden bewaard zonder dat de kwaliteit vermindert!
 

Waarom Aspen 2 FRT?

Aspen 2 FRT is de meest hoogwaardige kwaliteit benzine die op dit moment technisch haalbaar is.
Omdat tweetaktmotoren relatief veel schadelijke uitlaatgassen uitstoten en u deze direct inademt, bevelen wij Aspen 2 FRT aan.
Aspen benzine is alkylaatbenzine.
Het bevat vrijwel geen schadelijke stoffen, zoals benzeen, tolueen en zwavel.
Hierdoor zijn zowel de brandstofdampen als de uitlaatgassen beduidend minder schadelijk.

Dit heeft voordelen voor u, voor het milieu en voor uw machine. 
Uw machine loopt beter en start altijd.

Loopt beter omdat er veel minder koolvorming ontstaat.
Start altijd omdat Aspen 2 FRT jarenlang houdbaar is en daarbij haar kwaliteit behoudt, ook na een lange periode van stilstand.

Op de lange termijn bespaart u dus op onderhoudskosten.

Indien een gebruikte machine erg (inwendig) vervuild is met koolaanslag, dan moet er rekening mee gehouden worden dat Aspen 2 deze koolaanslag schoon zal gaan branden.

Indien een sterk verontreinigde machine ineens volledig overgeschakeld wordt op Aspen 2 dan kan het zijn dat er te veel kool ineens los komt.
Deze overmaat aan kool kan een "vette bougie" veroorzaken, "snot" in de uitlaat.

Een bijkomend effect kan zijn dat in het begin, tijdens het schoonbranden van de motor, de uitlaatgassen extra kool bevatten.
Dit betekent dat de uitstoot van de machine niet gelijk het volledige voordeel van Aspen 2 laat zien.
Na 2 of 3 tankbeurten zal deze extra kooluitstoot verdwijnen.
Aspen 2 FRT is te gebruiken voor alle tweetaktmotoren die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven.

Omdat de 2-taktolie van Aspen aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet, kan Aspen 2 FRT vaak ook gebruikt worden voor tweetaktmotoren die een andere mengverhouding voorschrijven.
Aspen 2 FRT is geschikt voor kettingzagen, bosmaaiers, heggenscharen, bladblazers, doorslijpers, grondboren, trilmachines, en brommers.
 

De voordelen op een rij

  • Kant en klare mengsmering voor alle tweetakt machines
  • Uw machine start altijd
  • Aspen blijft jarenlang houdbaar
  • Minder onderhoud & een langere levensduur van uw machine
  • Uw gezondheid en het milieu worden optimaal beschermd.

Aspen is wel duurder: 75 cent per liter meer,  maar de voordelen spreken voor zich.

Meer informatie klik hier   http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten/aspen2frt.aspx


                  


                                     






 

Het verliezen van het kentekenplaat


Wanneer je je kenteken verliest is dit natuurlijk
 jammer en een boel werk.
Je verliest hem omdat je hem niet goed hebt vastgemaakt.
maar het kan ook zo zijn dat je kentekenplaat gestolen is.


Hier wat je moet doen in zo'n situatie.


 

In beide gevallen ga je als eerste naar
het politiebureau voor aangifte.


Dit is zodat wanneer iemand jou verloren/gestolen plaat
monteert op zijn brommer, je geen prent kunt krijgen
voor zijn of haar overtredingen.




Hierna ga je gewoon naar een automatrialenhandel/brommerzaak,
waar ze nieuwe platen slaan.
Ze hebben dan enkel je kentekenbewijs
en paspoort/ID/rijbewijs nodig,
dus niet je overschrijvingsbewijs of tenaamstellingsbewijs.

Een nieuwe plaat kost ongeveer 22 euro.

Wanneer je een nieuwe plaat krijgt, komt er een 1 of hoger getal

Terug