Verhalen (Nieuw)

Deel deze pagina

Solex de historie


De Solex

Solex is de naam van een Frans bedrijf dat vooral expertise had in de productie van carburateurs. Het bedrijf is daarnaast ook beroemd geworden door de rijwielen met hulpmotor, die tussen 1946 en 1988 geproduceerd werden onder de naam Vélosolex  (in Nederland afgekort tot Solex).

De volledige bedrijfsnaam was Vélosolex S.I.F.A.C., Courbevoie, Seine.

In de tweewielerwereld werd Solex vooral bekend van:

 

 

Solex is ooit gestart, in 1905 om precies te zijn door de fransmannen Maurice Goudard en Marcel Mennesson, met de produktie van kleine motoronderdelen, waaruit het specialisme van het produceren van carburateurs is voortgekomen.

Deze historie staat kort en bondig beschreven op de volgende Wikipedia-pagina:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Solex_(manufacturer)

 

... het verhaal op bovenstaande pagina gaat naadloos over in de historie van Solex-tweewielers.

 

De eerste Solex ontstond per toeval toen de fransmannen Maurice Goudard en Marcel Mennesson in 1918 een fiets maakten met een hulpmotor boven het achterwiel. De ontwikkelingen gingen natuurlijk door.  Marcel Mennesson dacht dat er na de Tweede  Wereldoorlog geen vraag meer zou zijn naar auto's en initieerde de ontwikkeling van een 45cc clip-on motortje, dat op een fiets gemonteerd kon worden. In 1941 werd een kleine serie van dit type motor gebouwd op standaard fietsen. 

 

 

Deze historie staat kort en bondig beschreven op de volgende Wikipedia-pagina:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Solex_(bromfiets)

 

 

Het Solex clip-on motorblok (gedeeltelijke doorsnede):

 

 

 

Een mooie animatie van het Solex aandrijfprincipe staat op een reeds eerder vermelde Wikipedia-pagina:

De introductie vond in 1946 plaats.

Hoewel het blokje in de loop der jaren werd verbeterd bleef het toch in principe gelijk aan het eerste type 129. Het bedrijfje kreeg verschillende eigenaren, waaronder Renault, Motobécane en Yamaha. In 1996 kocht een Franse importeur 60% (Mopex) van de aandelen en het merk verhuisde naar Hongarije. Daar worden de kleine bromfietsjes nog steeds gebouwd onder de naam Cyclon ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclon_(Hongarije).

 

In China wordt de Solex in samenwerking met Fanse Mopex nog immer gebouwd en in Europa verkocht onder de merknaam Black'n Roll. Deze merknaam wordt gebruikt om juridische redenen. 

De website van Nanchang Hongdu Moped Factory bereikt u via de onderstaande link:

http://www.velosolex.cn/introduce.html

 

 

 

 

 

 

Terug