Weet alles maar eens...

Deel deze pagina

Verbod op oude brom- en snorfietsen in Nijmegen vanaf 2025

Vanaf 1 januari 2025 zijn oude brom- en snorfietsen van voor 2011 niet meer welkom in de binnenstad van Nijmegen, bij campus Heijendaal en het Hof van Holland. Vanaf 2028 geldt het verbod voor heel Nijmegen en voor Lent. De gemeenteraad moet in december nog wel met dit laatste voorstel instemmen.

Helmplicht snorfiets vanaf jan 2023

Helmplicht voor alle snorfietsers vanaf   1 januari 2023

Lees verder

Benzine per 1 okt 2019

Benzine per 1 oktober 2019

09/09/2019 Nieuws

Welke benzine moet je nu tanken E5 of E10? | Car.nl

Nieuwe benzine’s.

Per 1 oktober 2019 zal de Euro 95 benzine op 80 tot 90 % van de benzinestations vervangen zijn door E10 benzine. Kleine benzinestations die één benzinesoort aanbieden zijn hiervan vrijgesteld.

Verschil in deze benzine zit in de toegevoegde hoeveelheid bio-ethanol. In Euro 95 zat maximaal 5% bio-ethanol bijgevoegd en in de nieuwe E10 benzine zit het dubbele bijgemengd.
Dit is tamelijk verontrustend voor onze klassieke Oldtimers.

Wat betekent dit voor onze Oldtimers ?

Lees verder

Dit zijn de nieuwe verkeersregels en verkeerboetes, kent u ze al?

Maar liefst 40 procent van de verkeersregels zijn de afgelopen vijftien jaar veranderd. Hoog tijd voor een overzicht van de nieuwste regels.

Nieuwe strepen
Strepen op de weg geven duidelijkheid over hoe hard u mag rijden en of u wel of niet mag inhalen. De nieuwste strepen zijn:

Dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen. Betekent: maximaal 100 kilometer per uur (km/uur);

Dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur. Betekent: maximaal 80 km/uur;

Is er geen middenstreep, dan mag u maximaal 80 km/uur. Let op, dit geldt niet als er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.

Strepen veranderen niets aan bestaande verkeersregels. En verkeersborden gaan altijd vóór strepen.

Lees verder

Zundapp meest voorkomende klasieker

De Zündapp is de meest voorkomende klassieke brommer in Nederland. Dat blijkt uit gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), waarover De Telegraaf beschikt. De RDW maakte de lijst naar aanleiding van de invoering van het bromfietskenteken, waardoor bijna alle brom- en snorfietsen zijn geregistreerd. In totaal rijden ruim 20.000 exemplaren van de Duitse bromfiets in Nederland rond. 

 

De Zündapp wordt gevolgd door de Solex, waarvan er bijna 16.000 in Nederland zijn geregistreerd. Van de Puch en de Kreidler rijden er iets meer dan 14.000. Volgens de RDW zijn er ruim 100 bromfietsen in Nederland waarvan er maar één exemplaar rondrijdt.

Zie hier de rest van de top 10 klassieke brommers.

Klassieke bromfiets Top 10

1. Zündapp (20.325)
2. Solex (15.750)
3. Puch (14.050)
4. Kreidler (14.030)
5. Honda (9.250)
6. Yamaha (5.950)
7. Tomos (5.825)
8. Sparta (5.150)
9. Peugeot (4.875)
10. Piaggio (3.500)

Triboron tweetakt smeermiddel.

 

In de historische evolutie tussen tweetakt en viertakt systemen lijkt de tweetakt op termijn het onderspit te moeten delven, voornamelijk omdat het milieu aspect onoplosbaar lijkt. De verbranding is bij een traditionele tweetakt minder optimaal dan bij een viertakt en dan is er ook nog de tweetaktolie die het genadeschot geeft. De verbranding van die tweetaktolie zorgt voor allerlei vervuilende resten en die worden in deze milieubewuste tijden niet meer getolereerd.

Lees verder

Onderdelen winkels.

Voor wie onderdelen  voor zijn of haar bromfiets zoekt.

Lees verder

Oldtimer reclame.

De meeste bromfietsen hadden wel een poster, hier een klein overzicht.

Lees verder

Mijn vader of broer die had er ook zo één.

Foto's van brommers van de jaren 50- 60

Lees verder

www weetjes

Allerlei handige linkjes voor u verzameld

Lees verder

Interessante bromfiets Weetjes..

Interessante dingen voor de bromfiets om te weten.

Lees verder

Wist u dat..

Leuke weetjes over de Reutel

Lees verder